tel. 554 717 737      fax. 554 714 724
e-mail: info@pppbruntal.cz

ODLOŽENÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

Doplatí předškoláci na nepříznivé statistiky?

ČLÁNEK Z TISKU

STÁLE VÍCE DĚTÍ ZAČÍNÁ SE ŠKOLOU O ROK POZDĚJI

Ještě před deseti lety mohli učitelé potvrdit, že sedmiletí prvňáci jsou v jejich třídě spíše výjimkou. Letos jich nastoupí do škol už plná pětina. Školské statistiky i právě probíhající zápisy ukazují, že rodičů, kteří požadují pro své dítě roční odklad nástupu do školy, stále přibývá.

Žádostí je opravdu velmi mnoho," potvrzuje dětská psycholožka Hana Prokešová. "Dříve byla důvodem pro odklad hlavně psychická nezralost dítěte. Z našich šetření však vyplývá, že dnes osmdesát procent odkladů v celé republice dostanou rodiče od lékařů na základě zdravotního, nikoli psychologického vyšetření," tvrdí.
Rodiče totiž nemohou své dítě nechat o rok déle doma jen proto, že chtějí: musí k tomu mít souhlas lékařů. A ti podle psychologů dají potvrzení téměř každému. "Tak to rozhodně není. Ale je pravda, že si ráda poslechnu argumenty rodičů. Kdo jiný zná dítě tak dobře," ptá se jedna z pražských dětských lékařek, která si ovšem nepřála zveřejnit své jméno.  Co stojí za stále častější snahou nechat dítě doma? Ti, za nimiž rodiče s prosbou přicházejí, se shodují, že mnohdy je to především jejich strach ze školy: první třída bude příliš náročná a dítě ji nezvládne.

"Zdá se mi, že je to taková opožděná reakce na sedmdesátá osmdesátá léta. Tehdy byla první třída skutečně nepoměrně náročnější, nežli je teď. Od září do února jsme jen ošetřovali děti, pro něž byl postup výuky příliš strmý například už do Vánoc musely umět číst," vzpomíná renomovaný znalec dětské psychiky Zdeněk Matějček. "Tato informace se dostala ke všem rodičům, a i když je dnešní škola nepoměrně tolerantnější, traduje se dál," podotýká.

Rodiče mají podle Matějčka strach z představ učitelky, u které neklidné, hravé a nesoustředěné dítě nemá šanci a je na obtíž. "Obávají se zbytečných problémů, že to dítě nezvládne, a tak za námi vodí i ty, které mají v šesti letech IQ sto třicet, sto čtyřicet, a jsou tedy na úrovni osmi let. I pro ty chtějí odklad docházky," dodává.

Žádostí tedy přibývá a podle psycholožky Prokešové tento fakt může být dalším důvodem, proč se rozhodnout pro odklad.
"Je to uzavřený kruh. Rodiče vědí, že se syn může ve třídě setkat s klukem o rok starším, který bude samozřejmě mnohem vyspělejší, protože v tomto věku jsou i tři měsíce velmi znát. Bojí se, že jejich dítě nebude stačit, bude do školy chodit nerado, a tak i kvůli malému nedostatku, který by bylo možné do nástupu do školy odstranit - žádají odklad," říká psycholožka.
Kromě podobných obav pak může rozhodnout i přání prodloužit dítěti dětství. "Tím ale mohou rodiče spíš uškodit.

Dnešní předškolák, který se už v mateřské škole kolikrát učí cizí jazyk, se totiž za rok bez školy naučí spoustu věcí a do první třídy pak přijde se znalostmi, které by teprve měl získat," upozorňuje ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 2 Václava Masáková. Takové dítě se podle ní při výuce nudí, vyrušuje a prakticky si to chodí do školy jen odsedět.
Kantoři pak mají mnohem více práce, jak vést výuku, aby se nikdo nenudil. "Řeším to tak, že děti, které už něco umějí, vždycky zaměstnám prací navíc. Mezitím se učíme s pomalejšími žáky a potom necháme ty, kdo dělali samostatně, aby ostatním třeba převyprávěli, co si přečetli," popisuje výuku prvňáčků učitelka Ludmila Mudrová z pražské Základní školy v Resslově ulici. Soudí, že rozumný učitel nemůže mít s odlišným věkem prvňáčků větší potíže: "První třída je alespoň zkraje skutečně spíš o tom naučit děti sedět tiše v lavici, správně držet tužku, soustředit se. A tady věk tak velkou roli nehraje." S tím souhlasí i profesor Matějček. "Pokud se dítě nudí, pak je to vada učitele, který je má zaměstnat. Navíc škola skutečně není jenom věc učení, ale i komunikace, kamarádství, začlenění se do společnosti. Spíš není dobře, že je starší děcko odtržené od společnosti svých vrstevníků, ale nijak výrazně to uškodit nemůže," míní Matějček.

Dětská psycholožka Jana Procházková z Dětského krizového centra se domnívá, že mnohem víc než pozdní nástup může ublížit příliš brzký vstup do školních lavic. "Znám řadu dětí, kterým ublížilo, že odklad neměly. Neznám ale jediné, kterému by ublížilo, když do školy nešlo," tvrdí Procházková

MF DNES, Simona Holecová

Pozn.: Autor stránky se neztotožňuje s některými názory publikovanými v této stati!